"Ljubičasti" intervju: KAD PALČIĆ KRENE U VRTIĆ

U našem kabinetu smo obilježile svjetski dan Palčića, a dan posvećen ovim malim junacima i njihovim roditeljima zaokružujemo sjajnim intervjuom sa Jasminom Jelenić, socijalnom pedagoginjom iz vrtića Olga Ban Pazin

1. Koliko se prijevremeno rođene djece upiše u jaslice / vrtić na godišnjoj razini, prosječno te postoje li posebni uvjeti, kriteriji ili olakotne okolnosti pod kojima se prijevremeno rođena djeca upisuju u DVOBP?

Ako je dijete urednog razvoja upisuje se kao i sva ostala djeca i u jaslice i u vrtić neovisno o tome je li rođeno kao prematurus ili nije. Za djecu, koja radi prematuriteta imaju teškoće u razvoju, roditelji najčešće i prije samog upisa u jaslice/vrtić zatraže u Zavodu za socijalni rad ostvarenje prava iz sustava socijalne skrbi kao što je produljeni porodiljni dopust, stoga nemamo puno djece Palčića koji se upisuju u jaslice, ove godine samo jedno. U svakom slučaju, da bi roditelj ostvario određena prava iz sustava socijalne skrbi potrebno je provesti vještačenje djeteta a svako dijete s Nalazom i Mišljenjem Zavoda za vještačenje, profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom ostvaruje dodatni broj bodova pri upisu u jaslice/ vrtić.

2. Postoji li za svako upisano prijevremeno rođeno dijete asistent kao ispomoć odgajateljima?

Hoće li pojedinom djetetu biti potreban pomoćnik u odgojno-obrazovnom procesu procjenjuje stručni tim vrtića. Naime Prilikom upisa u vrtić, članovi stručnog tima provode inicijalni razgovor sa svakim novoupisanim djetetom i njegovim roditeljem te na temelju procjene djetetovih komunikacijskih, govorno-jezičnih i motoričkih sposobnosti te samostalnosti djeteta zajednički donosimo odluku o tome je li mu pomoćnik potreban.

3. Možete li navesti koje stručne osoblje DVOBP imaju roditelje i Palčić na raspolaganju?

U vrtiću je zaposleno nekoliko članova stručnog tima: dvije pedagoginje, psihologinja, logopedinja, socijalna pedagoginja i dvije zdravstvene voditeljice koje su na raspolaganju roditeljima i svoj djeci, ne samo djeci s teškoćama u razvoju.

4. Opišite aktivnosti ili posebne programe koje polaze Palčići, ako polaze?

U našem vrtiću ne postoje posebne skupine sa posebnim programima. Sva su djeca uključena u mješovite skupine s redovnim odgojno-obrazovnim programom s time da djeci s težim i kombiniranim teškoćama nastojimo osigurati podršku pomoćnika, potičemo odgojitelje na kontinuirano stručno usavršavanje, prilagođavamo prostor specifičnim potrebama te djece, poštujući norme Državnog pedagoškog standarda smanjujemo broj djece u skupinama u koje su uključena djeca s teškoćama, izrađujemo individualne odgojno-obrazovne programe za svako dijete s teškoćama, te posebnu pažnju pridajemo suradnji s roditeljima te djece.

5. Jesu li odgajatelji educirani i pripremljeni za rad za rad sa Palčićima?

Odgajateljice, pomoćnice i sve članice stručnog tima na čelu s ravnateljicom dužne su se permanentno obrazovati i stručno usavršavati i to na nekoliko razina: individualno – čitajući stručnu literaturu i časopise vezane uz ranu i predškolsku djelatnost, i kolektivno- unutar ustanove kroz Odgajateljska vijeća, Zajednice učenja i Grupe podrške gdje se raspravlja o konkretnim situacijama u radu s djecom koje se pojavljuju u odgojnim skupinama. Također surađujemo s Agencijom za odgoj i obrazovanje čije edukacije redovno pratimo i koji nam prema potrebi održavaju edukacije u našem vrtiću.

6. Kako se Palčići integriraju u mješovitu odgojnu skupinu, kakvo je vaše iskustvo kao socijalnog pedagoga u radu sa Palčićima ali i sa roditeljima Palčića?

Rad u uvjetima inkluzije podrazumijeva pristup usmjeren na dijete, njegove interese, sposobnosti, vještine i potencijale, a ne na njegove teškoće. Stoga nastojimo osigurati pomoćnike djeci čija je zadaća pružanje podrške djetetu u mjeri u kojoj je to potrebno ovisno o trenutnim potrebama djeteta, pomaganje djetetu u rukovanju priborom, materijalima, igračkama, asistencija djetetu u igri i komunikaciji s drugom djecom i odraslima, poticanje na interakciju i suradnju sa drugom djecom te poticanje djetetovih jakih strana i samostalnosti.

7. Što bi poručili roditeljima Palčića - je li okolina vrtića poželjna i preporučljiva za Palčiće, koje su dobrobiti i koji bi mogli biti rizici polaženja vrtića?

Roditeljima bih preporučila da upišu svoje dijete u vrtić jer su dobrobiti za djecu s teškoćama u razvoju u uvjetima inkluzije mnogostruke: ostvarivanje socijalnih interakcija odnosno druženje s vršnjacima koji im mogu biti uzori za različite vještine i ponašanja odnosno dobri modeli učenja, razvoj samopoštovanja i stvaranje pozitivne slike o sebi kroz društvene odnose i aktivnosti, odrastanje u sredini u kojoj dijete živi, hrabrost u traženju i primanju pomoći od drugih. Na taj se način i roditelji osjećaju prihvaćenije, znajući da im dijete ima jednake uvjete za rast i razvoj kao i ostala djeca, te imaju više vremena za sebe i ostalu djecu. Dobrobiti za djecu bez teškoća su bolje razumijevanje teškoća u razvoju, razvoj osjetljivosti za potrebe drugih, razvoj empatije, pomaganje i uvažavanje različitih od sebe te razvoj tolerancije.